6 trinn for å bygge en bærekraftig merkevare

Ingen kan lenger overse bærekraft som forretningsmulighet. I verdens problemer ligger behov for nye løsninger og det representerer ofte en kommersiell mulighet.

Skjermbilde 2017-03-08 kl. 11.29.30En bærekraftig virksomhet, er en virksomhet som har forstått og tatt innover seg sin rolle i samfunnet. Den har både tatt ansvar for og jobber aktivt med å redusere sin negative påvirkning på miljø, mennesker, dyr og samfunn samtidig som den leter etter måter å maksimere sin positive effekt og bidra positivt til samfunnets problemer. I tillegg til prinsipper fra samfunnsansvar og bærekraft, må man kombinere dette med innovasjon og med merkevarebyggingens premisser; det handler om kundeinnsikt, konsistens, relevans, posisjonering og aktivering. Vi har skrevet mer om dette i vår gratis e-bok, som du kan laste ned gratis her.

Her er et lite utdrag – våre seks punktene for å utvikle en bærekraftig merkevare:

  1. Forstå egen merkevare (historie, posisjon og prosesser)
  • Bærekraftsanalyse; En kritisk og granskende undersøkelse av alle deler av virksomheten og våre prosesser med tanke på risiko og påvirkning. OECDs rammeverk, FNs global Compact eller ISO 26000 kan være nyttige rammeverk som en start.
  • Hvor kommer vi fra, hvem startet selskapet og hvorfor, hvordan har vi vokst og hvor er vi i dag. Hva preger oss?
  • Hvilken posisjon har vi i markedet, hvem er kundene våre, hva er de opptatt av og hva tenker de om oss (grundig markedsinnsikt)?
  • Hva gjør vi bra, hva må vi forbedre, hvor kan vi gjøre en positiv forskjell? Utarbeid en strategi og mål for CSR-arbeidet med fokus på vesentlighet.

2. Undersøk hvilken sak dere har unike forutsetninger for å ta tak i og som passer strategisk

  • Hvor har vi naturlige og unike forutsetninger for å bidra til å gjøre en forskjell?
  • Stemmer dette med vår overordnede strategi, våre verdier og våre kommersielle mål?
  • Er temaet egnet til å skape engasjement hos viktige målgrupper eksternt og internt. Er det egnet til storytelling?
  • Er dette et relevant og viktig problem i samfunnet? Kan vi finne samarbeidspartnere på dette temaet som vil dele våre mål?

3. Tilslutning fra ledelse og organisasjon

  • Kjør en grundig prosess for å sikre at ledelsen står 100% bak satsningen
  • Ledelsen må trenes i å kommunisere internt og eksternt – og være villig til å møte kritikk og motstand når/dersom den kommer

4. Utarbeide plan

  • Utvikle en konkret og detaljert plan for hva vi vil oppnå innenfor miljø, sosiale forhold og etikk, hvordan vi skal oppnå det og med hvem de neste 3-5 årene
  • Strategi og plan for å innarbeide bærekraftsløfter i merkevaren. Hvem skal gjøre hva og når internt?
  • Involver evt reklamebyrå og pr-byrå
  • Budsjett
  • Kommunikasjonsplan
  1. Realisér og aktivér
  • Utforming av kampanje/budskap og kreative løsninger
  • Involvering av hele organisasjonen
  • Inviter og involver aktuelle organisasjoner og andre som brenner for samme sak.
  1. Evaluér
  • Mål effekt mot målsetting
  • Analysér
  • Justér

Vi kaller dette FUTURE-metoden .

Det vil redusere risiko, gi mulighet for reduserte kostnader, økte inntekter, nye forretningsområder – og styrekte merkevare.

Det finnes mange ledige bærekraftsposisjoner der ute. De som tar grep nå, vil vinne. Dette og mye annet kan du lese i vår gratis e-bok, som du kan laste ned gratis her

Vår oppfordring: Ta grep nå! Og vær modig!