FutureNow Consulting har lenge hevdet at bærekraft – gjort riktig – er vår tids største forretningsmulighet. Internasjonale undesøkelser viser at de produktene som vokser mest relativt til sin kategori i dag, er de som har bærekraftige løfter og elementer. Patagonia og Toms Shoes er stjerneeksempler som med rette har blitt trukket frem ofte. Men nå skjer det stadig mer – i stadig større tempo!
Gruppen av forbrukere som er både moderne forbrukere og opptatt av miljø og etikk samtidig – vi kaller den «de ambisiøse» (på engelsk «The aspirationals») – har i løpet av to år vokst fra 32% til 40% globalt (GlobeScan/BBMG).
Men grønt eller bærekraftig er imidlertid ikke nok for å sikre en salgssuksess. Med dette kortet alene, treffer man kun en mye snevrere målgruppe – nemlig idealistene. Skal man nå » de ambisiøse», må man gjøre det riktig og forstå deres underliggende behov og motiver som i alt annet markedsarbeid. Og i tillegg er det en forutsetningen at man faktisk og reelt «walk the talk», og tar ansvar og leverer på det man har av grønne og etiske løfter.
Vi deler her gjerne noen ferske eksempler på merkevarer som gjør nettopp dette, og som lykkes:
- Giganten L’Oréal har nettopp lansert en ny produktserie, Biolage RAW, som er basert kun på naturlige ingredienser, og hvor emballasjen er laget av resirkulert plast. Brandingen er kul og inkluderende. Produktene selger bedre enn noen andre L’Oréal har lansert på lenge.
- C&A, en stor internasjonal kleskjede, lanserte i sommer en serie med 100 % resirkulerbare T-skjorter. De ble en stor kommersiell suksess og løftet C&As omdømme med 28 %.
- Max Hamburgers nye serie med vegetarburgere har blitt kjedens mest suksessrike lansering siden 1968, samtidig som de bidrar til å redusere CO2-utslipp fra kjedens virksomhet betydelig. Bakgrunnen for nylanseringen er at rødt kjøtt er en CO2-versting. Selvsagt oppgir de CO2-ekvivalenter pr produkt – like naturlig som nærings- og kaloriinnhold. I følge dem selv anerkjennes de nå av folk flest i Sverige som den mest bærekraftige virksomheten, foran bl a IKEA og H&M.
- IKEA på sin side har fått mye positiv oppmerksomhet rundt sin oppstramming av Black Friday «Den store strammedagen».
Orkla har lansert serien Klar, og kan fortelle om svært positiv respons. Dette er vi veldig glade for. Vi ser frem til mer informasjon og statistikk når produktet har litt lenger fartstid, som vil vise om de traff riktig på målgruppens forventninger og behov.
Har du spennende intitiativ du ønsker å dele med oss og leserne av bloggen, er vi lutter øre! Legg gjerne igjen en kommentar her.